Átlagtartó 1×1

Te, és mit kell majd ott tulajdonképpen csinálni? – kérdezte P., miközben boldogan fizette be a nevezési díjat a versenyünkre. Elkezdtem magyarázni, de láttam, hogy egy perc után elvesztette a fonalat, aztán eszembe jutott annak a hölgynek az arckifejezése, akit a start előtti három percben próbáltam kiképezni navigátornak. Talán sikerült, hiszen célba értek, de jobb lesz ez itt írásban, részletesen, magyarázó ábrákkal.

A rendezvényünk lényege annyi, hogy az induló autók végigmenjenek az általunk kiadott távon, és bizonyos helyeken pont akkora sebességgel haladjanak, amennyi elő van írva nekik. Ha valahol hibáznak, azért büntető pontokat kapnak, és aki kevesebbet kap, az jobb helyezést ér el.

Na jó, de hogy lehet pont arra menni, amerre a szervezők kitalálták?

Erre ad választ az itiner. Itt van a 2015-ös Volán Rallye Historic rendezvényé. Első látásra úgy néz ki, mintha egy ovis fejlesztő játék és egy vasúti menetrend keveréke lenne, de benne van a válasz a fenti kérdésre, meg még egy csomó másikra is. Nézzük meg az első fontos oldalát:

 

 

Balra fenn azt látjuk, hogy hol kell lennünk, honnan indul az adott szakasz. 2015 egy tavaszi reggelén épp a népligeti Volán-pályaudvaron voltunk? Akkor remek, mert a bal felső sarokban pont ez szerepel, így a jó szakaszhoz való itinert nézzük. Talán viccesen hangzik, hogy fontos információ lenne, hogy honnan kell indulni. Persze az elsőt nem szokta eltéveszteni senki, de volt aki a nagy izgalomban egy nappal későbbi útvonalat kezdett el követni. Mellette az szerepel, hogy hova kell menni: Vértesboglár, Kossuth utca. Ezt azért jó tudni, mert ha netán végképp elveszünk, akkor elő kell venni a térképet vagy navigációs kütyüt, és beírni célpontnak; így, még ha nem is az előre megadott útvonalon, ráadásul egy csomó hibapontot gyűjtve, de tudunk csatlakozni a mezőnyhöz.

A következő sorban az szerepel, hogy távolság 59,38 kilométer. Pontosabban mi, amikor felírtuk az útvonalat, ennyit mértünk a műszerünkkel. Miért jó ezt tudni? Mert ha már 65 kilométert autóztunk, és még nem vagyunk a célban, akkor valamit elszúrtunk. 60 kilométernél viszont még nem kell aggódnunk, a távolságmérés ugyanis sosem pontos. Használhatunk méregdrága profi versenyműszereket, okos GPS-vevőt, vehetjük a jelet a kilométeróra-spirálról, váltóról, valami forgó dologra szerelt jeladóról: mind pontatlan lesz egy kicsit. Ráadásul hol jobban, hol kevésbé pontatlan. Egy ekkora szakasz végén akár 50-150 méteres eltérés is lehet, ez teljesen normális. Hogy ez csökkenjen, idén kijelölünk egy általunk pont 1 kilométeresnek mért szakaszt, így aki akarja, ahhoz pontosíthatja majd a saját távmérőjét. Mindenesetre a szakasz elején érdemes nullázni a távolságmérőt vagy az autó kilométer-számlálóját, ami nagy segítséget ad majd a szakaszon.

Idő: 85 perc. Nem az órát próbáljuk itt megreformálni, hanem ennyi idő alatt kell megtenni a szakaszt. Azért fontos ez az adat, mert vannak időellenőrző állomások, ahová túl korán sem szabad érkezni, és túl hamar sem szabad elhagyni. Ez a menetidő kényelmesen tartható, a legtöbb induló ennél gyorsabban teszi meg, és ők az időellenőrző előtt várakoznak, hogy pont időben hajthassanak be.

Átlagsebesség: 41,48 km/h. Ez igazából csak egy sima számtani művelet eredménye, ebben az esetben túl sok információt nem ad nekünk.

Annál fontosabb a következő sor: itt az össztáv-résztáv-irány információk viszont együttesen értelmezendők.

oktato08

Nézzük az első sort. A távolság mindenhol nulla, hiszen innen indulunk. A képen egy derékszögben megtörő, jobbra mutató nyíl van – ugyanis az elindulás után egy ilyen derékszögű jobb kanyart kell végrehajtani. Jobb szélen pedig egy óra számlapja látszik, itt ugyanis nem mindegy, hogy mikor rajtolunk el: ez egy időellenőrző állomás is egyben.

A második sor megfejtése ezek után már egyszerű. 0,110 kilométer, vagyis 110 méter után a soksávos út jobb oldalán maradva jobbra kell kanyarodnunk egy lámpás kereszteződésnél.

A harmadik sor is egyszerű, hiszen csak a megjelölt belső sávban tovább kell haladni egyenesen a lámpás kereszteződésnél – na de hol is van az a lámpa? Az itiner rögtön két támpontot is ad. Az össztáv oszlopban az látszik, hogy 0,170 kilométernél, vagyis a rajttól 170 méterre. A résztáv oszlop pedig azt árulja el, hogy 0,060 kilométerre az előző navigációs ponttól, vagyis a közlekedési lámpától.

oktato07

 

Rögtön jöhet a kérdés, hogy mi szükség van mindkét távolság megadására? Itt talán még semmi, hiszen egy távmérővel, az autó saját kilométer számlálójával is is elboldogul az ember, de nézzük csak meg ezt a lapot az itinerből:

 

 

A szürkével kiemelt rész az első szakasz, az S(pecial) S(tage), ahol előírt átlagsebességet kell tartani. Íme:

oktato09

 

Az első táblázatban szereplő érték, a 26,280 kilométer már biztosan nem pont ennyi lesz, a legpontosabb eszközök is más fognak mutatni – de kilométeres eltérés biztosan nem lehet. A navigátornak és a vezetőnek megnyugtatás, hogy valahol 26 kilométer környékén elérték a körforgalmat, és ott Sóskút-Etyek irányba elkanyarodtak, majd izgatottan készülnek arra, hogy meglássák a buszmegálló táblát, és onnan a bukkanó tábláig nagyon pontosan tartsák a sebességet. Na igen, de mekkora is az a tempó? Ez nem az itinerből derül ki, ezt külön kapják kézhez az indulók az adott szakaszhoz tartozó Menetlevélen:

oktato3Ezen a lapon derül ki, hogy az SS1 részen 40 km/h átlagot kell tartani. Az autóban ilyenkor igencsak feszült a helyzet. A vezető meredten figyeli a kilométerórát vagy valamelyik navigációs eszközt, és azt tudakolja a navigátortól, mennyit kell még menni. Ezt pedig nehéz megmondani, ha csak egy távolságmérő van a kocsiban, ami a rajtnál indul, és óriási segítség, ha van második is, amit például a mért szakasz elején lehet nullázni, és a következő résztávokat kiolvasni az itinerből. Ez egy rövid szakasz, de vannak ennél sokkal hosszabbak, akár tíz kilométeresek is, ahol nagyon fontos tudni, hogy még mennyi van hátra, van-e idő behozni az estleges lemaradást, elkoptatni a túl gyors tempót.

A kezdők közül sokan mondják nevetve, hogy na jó, akkor én bekapcsolom a tempomatot és kész. Valóban, ez egy remek módszer a hibapontok gyűjtésére. A kilométeróra ugyanis sose pontos, a tempomat sem, ráadásul még egy mai modern digitális kijelzésű szerkezetnek sem könnyű mondjuk 42.5 km/h sebességet beállítani. Igen, lehet nem egész érték is a szervezők által megadott tempó. Ráadásul a legtöbb szakaszon annyi a szintkülönbség, az éles kanyar, hogy a legtöbb tempomat magától kikapcsol ezeket érzékelve.

A menetlevélen szerepel még más is, van helye pecséteknek, érkezési időknek. Ugyanis nemcsak az adott szakaszokat kell bizonyos átlagsebességgel megtenni, hanem hosszabb távokat is, az előírt idő alatt. Ez még kicsi eltévedéssel, apróbb megállóval is kényelmesen tartható. A részletek egyszerűek. Három táblával találkozhatnak a versenyzők a futamon: egy sárga és piros órajelet mutató és egy pecsétet szimbolizáló táblával. A sárga az időellenőrző zóna kezdetét jelöli: ide 1 perccel a tényleges, megadott beérkezési idő előtt be lehet gurulni. A piros táblánál áll a versenybíró, aki elveszi, majd – a következő állomásra való megérkezési időt megadva – visszaadja a menetlevelet, és útjára bocsátja a versenyzőket. Ha olyan érkezik be az állomásra, aki késésben van, annak sem kell tolakodnia, mert a beérkezés idejét látják a versenybírók, és azt írják majd rá a menetlevélre. Pecsételő pontokon is át kell haladni verseny közben; ezeknél csak az a fontos, hogy megjelenjen a versenyző, nincs időhöz kötve a pecsételés.

A mért SS (Special Stage) szakaszok hosszáról és az időellenőrző állomások helyéről előre lehet tájékozódni az itinerben, mint ahogy az útvonal sem titkos:

 

 

A célunk nem az, hogy őrülten eldugott pontokat keressenek meg a versenyzők, az egy másik szakág, vagy eltévedjenek, ezért van a térképes segítség, ezért szerepelnek az itinerben a településjelző táblák, így ha valaki nagyon elkeveredik, ezek segítségével ismét vissza tud találni a megfelelő útvonalra; ezt segíti a jelmagyarázat is. A kihívás az átlagsebesség tartásában van, amit nehezít a változó forgalom, a lejtők-emelkedők-hajtűkanyarok.

Végezetül pedig még egy lap jelmagyarázatokkal, és aki kíváncsi az előző évi itinerre, ide kattintva az egészet letöltheti.